Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikel afbeelding

Gezond uit eten: 10 tips

Gezond eten en ons houden aan onze goede voornemens: dat willen we allemaal. Echter, wanneer je uit eten gaat kan het best lastig zijn om gezond te eten. Het is voor velen dan lastig om de goede keuzes te maken. Uit eten gaan is geen reden om je volledig te laten gaan, en zo grote hoeveelheden calorieën, vetten en suikers naar binnen te werken. Sterker nog: vaak voel je je niet fijn nadat je je dieet op zo’n manier een avondje aan de kant hebt gezet, en kan het zelfs moeilijk zijn om de draad weer op te pakken.

1. Kies het juiste restaurant

De eerste en misschien wel de belangrijkste tip is om je van tevoren goed voor te bereiden. Kun je het restaurant zelf kiezen? Kies dan een restaurant dat voldoende keuze biedt uit gezonde gerechten, door vooraf de menukaart te bekijken. Wanneer wordt aangegeven dat er zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met dieetvoorkeuren, is dat natuurlijk een bonus. All-you-can-eat restaurants kan je het beste vermijden, aangezien het is deze restaurants lastig is om de juiste porties te eten.

Wanneer je niet het restaurant kan kiezen, is het uiteraard ook een goed idee om het menu alvast door te kijken. Door van te voren een keuze te maken in wat je gaat eten, kom je op het moment zelf minder snel in de verleiding om iets ongezonds te kiezen.

2. Eet voldoende van tevoren

Wanneer je uit eten gaat, zul je misschien bewust minder eten gedurende de dag als compensatie. Daarnaast kan het ook zijn dat je juist te veel eet, omdat je “toch al de fout in gaat”. Het beste is om voor het diner zo gezond mogelijk te eten, niet te weinig en niet te veel. Zorg ervoor dat je niet aan tafel gaat met honger. Wanneer je te weinig eet gedurende de dag, zal je tijdens het etentje snel veel te veel eten, waardoor je uiteindelijk nog steeds veel calorieën binnen krijgt.

3. Vermijd onnodige extra’s

Het mandje brood met kruidenboter, frisdrank, alcohol én die extra friet of aardappelen: sla ze over en geniet van hetgeen dat je hebt besteld. Vooral in goedkope restaurants dienen brijgerechten vaak enkel als simpele opvullers. Laat ze daarom staan, en eet eerst het hoofdgerecht en de groenten op. Als je er echt niet vanaf kunt blijven, eet je er dan in ieder geval minder van. Probeer zo min mogelijk calorierijke frisdranken of alcohol te drinken: (bruisend) water, koffie en thee zijn je beste vrienden.

4. Neem de tijd voor het eten

Je lichaam heeft, wanneer je aan het eten bent, even de tijd nodig om je te vertellen dat je voldoende hebt gegeten. Neem daarom de tijd voor het eten, kauw goed en leg tussendoor je bestek even neer om je in het gesprek te mengen. Zo zal je eerder vol zitten, en dus uiteindelijk minder veel eten.

5. Sla het toetje over

Ruil het toetje voor een lekkere kop (speciale) koffie, thee, wijn, of misschien een klein likeurtje. Toetjes zijn vaak caloriebommen, die na een voor- en hoofgerecht overbodig zijn. Zo vermijd je een grote dosis toegevoegde suikers, maar geniet je wel van een drankje dat je lekker vindt!

6. Pas gerechten aan

Wees niet bang om te vragen! Zeker als het restaurant zelf aangeeft rekening te willen houden met dieetvoorkeuren, is het vaak mogelijk om aanpassingen te maken aan het gerecht. Lijkt de vis je bijvoorbeeld erg lekker, maar heb je niet zo’n zin in de vette botersaus? Dan kan dit misschien vervangen worden door een andere saus. Ook aardappelen, friet of brood kan vaak vervangen worden door extra groenten. Zo maak je een gerecht nét iets gezonder, zonder minder te eten.

7. Bestel geen alcohol als eerste drankje

Kies je als eerste drankje voor een glas wijn? Dan is de kans groter dat je ook de rest van de avond minder gezonde keuzes maakt. Beperk jezelf tot één alcoholisch drankje bij het hoofdgerecht.

8. Kies vegetarisch

Ook al ben je niet vegetarisch: kies eens voor een gerecht zonder vlees, vis of kip. Wanneer je kiest voor een vegetarisch gerecht eet je snel meer groenten, en eet je makkelijk gezond. Zo kun je zonder vlees te eten toch heerlijk genieten!

9. Dressing on the side

Wanneer je dressing, sauzen en andere calorierijke smaakmakers verwacht bij je keuze, bestel deze dan apart. Bij de meeste restaurants is dit geen probleem, en zo kun je zelf bepalen hoeveel saus of dressing je wilt eten.

10. Cheat days

Heb jij behoefte aan cheat days, waarop je eens in de zoveel tijd de dingen eet die je echt lekker vindt? Dan is een etentje natuurlijk het ideale moment om gewoon te kiezen voor een maaltijd waarvan je echt kan genieten. Wanneer je dan wel bovenstaande tips zo veel mogelijk toepast, beperk je de schade zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist!

Op August 17, 2018